Recenze

Když se z lidí stanou vrazi aneb Recenze na knihu Psychologie sériových vrahů

Průměrný psycholog během svého studia a i během následující praxe přečte opravdu velké množství knih. Některé jsou tak tlusté a těžké, že si jejich přenášením pokřiví záda, bonusem k takové knize je tedy pravá a nefalšovaná skolióza, v dalších jsou tak malá písmena, že člověk si po koupi takové knihy musí běžet do optiky pro brýle a jiné jsou tak nudné a nezáživné, že mohou způsobit až otřes mozku, když se nějakému nešťastníkovi zavřou oči a na chvíli ztratí vědomí. Naštěstí se najdou i takové knihy, které těmito charakteristikami ani zdaleka neoplývají (a je jich opravdu dost, jen je musíte umět odhalit) a jednou z nich je právě Psychologie sériových vrahů od Andreje Drbohlava.

Tato kniha nabízí jak psychologům, kriminalistům a jiným odborníkům, tak i milovníkům stinných stránek lidskosti z řad laické veřejnosti poměrně přehledné a ucelené základy psychologie a behaviorální patologie sériových vrahů. V první části knihy se autor zabývá hlavně teorií potřebnou k pochopení něčeho tak složitého, jako je osobnost a motivy sériových vrahů. Rozlišuje různé typy vrahů podle motivu, zabývá se různými aspekty profilu sériového vraha, například vzděláním, vztahy s rodiči, či socioekonomickým zázemím vraha. Na této knize je jedinečné především to, že autor nezahrnuje čtenáře sice fascinujícími, nicméně zdlouhavými větami, plnými odborných výrazů, kterým stejně nikdo nerozumí. Naopak, kniha je psána velmi čtivě a srozumitelně i pro lidi, kteří stojí v rámci akademické obce na nižší příčce než doktor, docent či profesor.

Druhá část knihy je ještě zajímavější, neboť obsahuje příběhy 200 jedinců s výrazně patologickým profilem a to od jejich dětství až po aktuální stádium vyšetřování jejich případů. Příběhy jsou navíc doplněny fotografiemi a mnohdy i dopisy nebo kresbami vrahů. Můžeme tedy spolu s autorem rozkrývat temná zákoutí myslí těchto osob, dozvědět se něco o jejich mnohdy neradostném dětství a jejich nenaplněných partnerských vztazích. Každý příběh navíc doplňuje přehledná tabulka, která obsahuje informace o povolání rodičů, věku první vraždy, o inteligenci vraha nebo o trestu, který mu byl soudem uložen za činy, které spáchal.

psychologie sériových vrahů

Z vlastní zkušenosti musím říct, že rozhodně není vhodné číst tuto knihu pozdě večer v opuštěném domě pár kroků od lesa, navíc některé popisy jsou tak autentické a živé, že vám běhá mráz po zádech, nebo v horším případě se vám zvedne žaludek.

Na závěr bych si dovolila dát vám jedno doporučení. No, vlastně spíše dvě. To první zní – knihu si určitě přečtěte, a to druhé – rozhodně si ji otevřete ve vlaku nebo v nějakém jiném dopravním prostředku. Výraz té paní, která seděla na protější sedačce a bedlivě mě sledovala, prostě stál za to!

2 thoughts on “Když se z lidí stanou vrazi aneb Recenze na knihu Psychologie sériových vrahů

• Afroditko, patrně ti tvá stupidita neumožňuje rozlišit psaní kritických analýz a recenzí, kdy snahou recenze není kritizovat, ale probrat obsah, napsat k němu dojmy a shrnout to vše.